Nieuwe tijden, nieuw bewustzijn. Gezocht: nieuwe helden!

Posted by on 18 dec 2011 in Blog, Nieuws | 3 comments

Ik werd het me net opnieuw heel erg bewust. Deze tijd roept om een heel nieuw bewustzijn. Ja. Het is een mooie tijd voor échte helden, groot en klein. Mensen, die ondanks de ‘omstandigheden’ anders durven te kijken, en te doen. Want nu komt het erop aan. Oude wetten en gebaande paden verliezen razendsnel hun waarde.

Juist nu is er ruimte voor mensen die snappen dat alles in ons leven draait om de kwaliteit van onze relaties; betekenisvolle, duurzame relaties. Eigenlijk iets heel eenvoudigs, dus. Eens en te meer gaat het om relaties die in stand blijven omdat ze waardevol zijn, omdat ze voorzien in levensplezier, welzijn, welbevinden van ons allemaal. Wederkerige relaties, waarvan we allemaal beter worden. Dit besef vraagt om een andere instelling, een andere mindset, een andere manier van met elkaar omgaan. Zowel maatschappelijk, sociaal als zakelijk.

Relaties, vertrouwen, vrijheid, welzijn, plezier? Dat zijn wellicht wat enge, hoge of vage begrippen (voor Hollanders). Ze zijn echter krachtiger dan wat dan ook, en bepalen ons welzijn in de toekomst. Ieder individu zal in z’n diepste zijn herkennen dat deze 5 waarden net zo essentieel zijn als eten en drinken. Ze vertegenwoordigen een individueel verlangen, dat echter in ieder van ons geworteld is. Als we ons nou eens collectief gaan focussen op deze generieke behoefte? In plaats van dat we in angst in het zwarte gat blijven zitten, waar we iedere dag opnieuw door de media in worden gedrukt?

Al weken staan de kranten er weer vol van, resultaat: “Dag vertrouwen, hallo crisis en recessie, dag werkgelegenheid, dag marktpositie, dag besteedbaar inkomen (weer 1% eraf…nou nou), dag productiviteit, dag motivatie, dag hoop, dag plezier, dag toekomst.”

Maar wacht eens, en sta even stil bij het volgende. Wanneer gaat iets goed, wanneer is er succes, wanneer wil je ervoor gaan? Precies, als je plezier hebt in wat je doet, omdat je weet dat het niet voor niets is. Omdat je er iets mee betekent voor een ander. Het is zo simpel en we hebben het allemaal bij ons. Dus wat gaan we doen? Wat ga jij doen? Dat is de vraag van vandaag, morgen en altijd vanaf nu. Een vraag aan mezelf, aan jou, aan onszelf. Plezier is nog steeds een keuze, ongeacht wie je bent of wat je doet.

Het perspectief is helder: “hallo plezier, hallo hoop, hallo motivatie, hallo productiviteit, hallo besteedbaar inkomen, hallo marktpositie, hallo werkgelegenheid, dag crisis en recessie, hallo vertrouwen! Hallo toekomst.”

Ons BNP gaat vanaf nu omhoog, omdat wij dat willen! Omdat wij dat nodig hebben. Omdat wij dat zelf kunnen beïnvloeden, elke dag opnieuw. Bruto Nationaal Plezier is inderdaad een ietwat calvinistische verbastering van het Bhutanese Bruto Nationaal Geluk, maar prima te begrijpen voor ons Hollanders.

Bedenk je: vermenigvuldigen doe je door te delen. Iedereen HELD, Iedereen Plezier!

(met dank aan de Jumbo, natuurlijk)

3 Comments

  1. Prachtig inspirerend! Dank je.
    Ik denk dat dat ook belangrijk is, inspirerend zijn voor de ander. Elkaar er bovenuit tillen en toch heel erg verbonden zijn met de creatie van de nieuwe aarde, waar ik heilig in geloof.
    Dag, oud. Welkom, nieuw en al het Waardevolle wat er altijd al was.
    Het weten zit in jezelf en je passie ook.
    Lets go for it!!!

  2. Geweldig dat je je bewust bent van de hogere waarden in het leven, het nastreven en het doen is nog niet altijd zo makkelijk, toch weet het onderbewuste er op een gegeven moment wel raad mee. Als je plezier uitstraalt spiegelt dit naar je terug.
    Het wordt tijd voor andersdenkenden én zeker anders doen.
    Veel succes met het verspreiden van positiviteit. Ik doe mee!

    Lets do it and more important even, keep doing it.

    • Dank voor je bijzonder fijne reactie. Je hebt helemaal gelijk. Het is een kwestie van kijken, voelen, denken en gewoon doen! Het lijkt soms zo moeilijk, terwijl dit de meest logische aanpak is, voor kinderen. Dus welke vrijheid kunnen en durven we het kind in ons (weer terug) te geven?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>